Aktywność fizyczna i jej wpływ na nasze zdrowie
    aktywność fizyczna1 · Nordic Walking1
2009-12-27
Aktywność fizyczna pomaga nie tylko skutecznie walczyć z nadwagą, otyłością, ale przede wszystkim wpływa korzystnie na zdrowie psychiczne i fizyczne człowieka. Mało osób zdaje sobie sprawę jak ważny dla naszego organizmu jest ruch. Wpływa on na zmniejszanie ilości tkanki tłuszczowej, jednocześnie zapewniając utrzymanie sprawności mięśniowej; zwiększa wydolność fizyczną; poprawia przemianę węglowodanową; obniża poziom cholesterolu we krwi a także poprawia wydolność krążenia.

inwa-nordicwalking.com

Na nasze zdrowie bardzo korzystnie działa marsz, jazda na rowerze, nartach, pływanie, taniec. Niestety dzisiejsze tempo życia nie sprzyja naszemu zdrowiu. W większości całe dnie spędzamy siedząc przed komputerem, przy biurku, a po pracy w fotelu przed telewizorem. Mało kto ma czas zjeść 3 posiłki dziennie, a co dopiero wybrać się po pracy na basen czy rower. Żyjemy ciągle w biegu, ale czy to dobre? Czy myślimy co będzie za parę lat? Powinniśmy postarać się zwolnić tempo, wyciszyć się i zacząć myśleć o swoim zdrowiu.

W moich tekstach postaram się przybliżyć wszystkim jak poszczególne formy ruchu wpływają na nasze zdrowie, jaką dyscyplinę sportu wybrać, a także opiszę jakie badania i kiedy należy wykonać aby utrzymywać nasz organizm w pełni sił.

Dziś przedstawię korzyści płynące ze zwykłych spacerów oraz coraz bardziej popularnego Nordic Walking.

Spacer jest formą ruchu całkowicie naturalną, a zarazem najbezpieczniejszą dla naszego organizmu. Przeznaczony jest dla każdego bez względu na wiek oraz kondycję fizyczną. Nie musi być intensywnym wysiłkiem, bowiem sami decydujemy jakie będzie tempo, dystans i czas spaceru. Spacerując możemy podziwiać otaczającą nas przyrodę, spędzić czas z najbliższymi, niezależnie od pory roku, pogody i temperatury. Możemy się nim cieszyć w każdych warunkach, wystarczy się tylko odpowiednio ubrać.

Podczas spaceru spada poziom hormonów odpowiadających za stres, uwalniane są endorfiny – hormony odpowiadające za dobry nastrój i samopoczucie. Jest to także doskonały sposób na poprawę kondycji i zrzucenie zbędnych kilogramów. Spacerując powoli możemy spalić 200 kcal, idąc szybko – 300. Dla porównania podczas godziny tańca spalimy 336 kcal. W trakcie chodzenia poprawia się krążenie, wydolność serca i naczyń krwionośnych a organizm jest dotleniony. Systematyczne spacery po 20 minut 3 –4 razy w tygodniu zmniejszają ryzyko rozwoju miażdżycy. Wzmacniają mięśnie nóg, pośladków, a intensywny marsz wzmacnia mięśnie ramion i kręgosłupa. Odpowiednia dawka tlenu poprawia koloryt skóry i sprawia, że cera staje się promienna.

Nordic walking to najprościej mówiąc spacer z kijami. Treningowi poddawane są zarówno nogi i biodra jak i górna część ciała - ręce, bark, ramiona, mięśnie klatki piersiowej i kręgosłup. W tym marszu uczestniczą praktycznie wszystkie mięśnie ciała – czynnie zaangażowane jest 90 % mięśni. Podobnie jak zwykły spacer, nordic walking może być uprawiany przez osoby z każdej grupy wiekowej, o różnej kondycji fizycznej, w dowolnym terenie i przez cały rok. W trakcie uprawiania Nordic Walking spalamy o 20% więcej kalorii niż przy tradycyjnym marszu – 400 kcal w godzinę. W trakcie marszu z kijami następuje rozluźnienie napięcia w okolicy karku u ramion, przez co oszczędzone są kolana i stawy.

Kijki zapewniają poczucie bezpieczeństwa i pozwalają na efektywny i dynamiczny trening w różnych warunkach, zarówno w górach jak i na plaży. Do pozostałych zalet Nordic Walking należy tani sprzęt, jedyny koszt to zakup kijków. Nie musimy wydawać pieniędzy na siłownie, przyrządy do ćwiczeń, czy odpowiednie stroje. Możemy ćwiczyć w towarzystwie znajomych, przyjaciół, rodziny, a co ważne kijki możemy zabrać ze sobą wszędzie, gdzie tylko zechcemy.

Zarówno zwykły spacer jak i Nordic Walking jest polecany wszystkim, niezależnie od wieku, stanu zdrowia. Oczywiście osoby po operacjach, czy złamaniach muszą dać sobie czas na rekonwalescencję, ale później mogą normalnie trenować. Obie formy są zalecane dla kobiet w ciąży, pozwalają na bezpieczne korzystanie z aktywności ruchowej.

Naprawdę gorąco zachęcam wszystkich do obu tych form. Wysiądźmy czasem przystanek wcześniej z autobusu i dotleńmy nasz organizm. Nie jedźmy zawsze samochodem po zakupy, przespacerujmy się, wychodźmy na dłuższe spacery z psem (jeśli oczywiście mamy psa), a zobaczymy, że wtedy będziemy czuć się znacznie lepiej i dłużej cieszyć się naszym dobrym zdrowiem.


Komentarzy: 0
  • Dodaj komentarz
  • Tytuł
  • Treść
  • Pseudonim
  • Przepisz kod obrazka
  • Kod obrazka:
zobacz również
Błonnik jako niezbędny element codziennej diety

W 1973 roku brytyjski naukowiec Hugh Trowell stwierdził, że niektóre części tkanek roślinnych nie ulegają trawieniu przez enzymy w przewodzie pokarmowym ssaków i nie są wykorzystywane jako...
[zamknij]W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".