Błąd Putina, klęska euroazjatyckiej strategii - prasa anglosaska o wydarzeniach na Krymie
    wojna o Krym8 · Krym12 · prasa zagraniczna40 · rosyjska ekspansja26
2014-03-04
Anna Kotfis dokonuje przeglądu najważniejszych tytułów prasowych w USA i Wielkiej Brytanii pod kątem kryzysu krymskiego, jakiego jesteśmy świadkami od niemal tygodnia.

Foto: wikimedia commons, Christian Bohr, CC

„The Washington Post”

Jeden z czołowych dzienników amerykańskich pisze o katastrofalnym błędzie Putina, jakim jego zdaniem jest zajęcie Krymu. Autor komentarza David Ignatius uważa jednak, cytując Napoleona, że „kiedy nasz wróg popełnia fałszywy krok, w naszym najlepszym interesie jest mu nie przeszkadzać”. Zdaniem dziennikarza Moskwa powinna spoglądać przyjaźnie na Zachód, co ma być edyną szansą na uniknięcie przez Rosję demograficznej i politycznej pułapki. Interesem Federacji Rosyjskiej w takiej orientacji miałaby być między innymi większa kontrola i bezpieczeństwo nad obszarami rosyjskiego Dalekiego Wschodu. Pogląd zostaje podparty geopolitycznymi przemyśleniami Zbigniewa Brzezińskiego.

„The New York Times”

Nowojorski dziennik poddaje z kolei analizie zaplecze ideologiczne, pod którego wpływem znajduje się Putin. Gazeta przytacza główne idee które targają rosyjskim prezydentem: przekonanie o wyjątkowości Rosji, oddanie wierze prawosławnej oraz przekonanie o dobrodziejstwach autokracji. W swoim tekście David Brooks przywołuje będące inspiracją dla Putina myśli rosyjskiego filozofa, Władimira Sołowjowa. Dzierżył on przekonanie o „epickiej roli Rosji w świecie”. Historyczną misją Rosji, położonej między katolickim (sic!) Zachodem, a niechrześcijańskim Wschodem, jest doprowadzenie do zjednoczenia rodzaju ludzkiego. Duchowość Rosji zostaje przeciwstawiona materialistycznemu, zepsutemu i do przesady racjonalnemu Zachodowi. Łącząc ideowe uwarunkowania z bieżącą sytuacją polityczną autor komentarza konkluduje: „implikacje dla zachodnich polityków są być może takie, że nie mamy do czynienia z „normalnym” reżimem, którym można manipulować stosując ekonomiczną i polityczną zasadę kija i marchewki”. Ideologia ta jednak ma zimne oczy i ubrana jest w kostium cynizmu - pisze Brooks.

„Financial Times”

Brytyjski dziennik „Financial Times” zauważa natomiast, że telewizyjne migawki z Krymu mogą wytwarzać fałszywe wrażenie sukcesu Kremla. Tymczasem zdaniem komentatora gazety zwycięstwo to jest pozorne. „Decyzja Putina o wysłaniu wojsk na Ukrainę oznacza upadek euroazjatyckiej strategii” – pisze „Financial Times”. „Ambicją rosyjskiego prezydenta było zbudowanie Unii Euroazjatyckiej jako przeciwwagi dla Zachodu. Ukraina miała być jej zasadniczym filarem. Zbrojny podział Ukrainy będzie stanowił upokarzające dla Rosji przyznanie się, że projekt ten upadł. Rosyjska okupacja skieruje zachodnią Ukrainę jasno na kurs zachodni”.

„The Economist”

Tygodnik poddaje analizie gospodarcze aspekty kryzysu krymskiego. Przypomina przy tej okazji fałszywe proroctwa z 1910 zawarte w „Wielkiej Iluzji” – dziele dziennikarza Normana Angella. Wbrew jego twierdzeniom o tym, że finansowe i handlowe powiązania czynią wojnę zjawiskiem daremnym, cztery lata później mocarstwa europejskie rzuciły się sobie do gardeł w akcie kolektywnego szaleństwa.


Komentarzy: 0
  • Dodaj komentarz
  • Tytuł
  • Treść
  • Pseudonim
  • Przepisz kod obrazka
  • Kod obrazka:
zobacz również
Wschodnia Ukraina w ogniu

Wschód Ukrainy to nadal pole walki. W związku z wyborem Petro Poroszenki na stanowisko prezydenta, wiele wskazuje na to, że walka ta nabierze na sile. Separatyści usłyszeli wreszcie, że...
[zamknij]W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".