Media są w kryzysie, tabloidyzacja może być procesem nie do odwrócenia
    prasa29 · przyszłość internetu34 · massmedia34 · tabloidyzacja10
2010-05-13
Tabloidyzacja mediów w Polsce najbardziej daje się zauważyć w prasie opiniotwórczej, oraz w Internecie, gdzie dziennikarze są zakładnikami klikalności. 15 lat temu poważne gazety wyglądały zupełnie inaczej niż dziś. Takie stwierdzenia pojawiały się na konferencji pt: „Tabloidyzacja mediów i co dalej?”.

W poniedziałek studenci Uniwersytetu Warszawskiego zrzeszeni w organizację „Akcja KP3" zorganizowali debatę pt: „Tabloidyzacja mediów i co dalej?"z udziałem dziennikarza i publicysty „Wprostu", „Dziennika" i „Życia Warszawy" Michała Krzymowskiego oraz medioznawcy, zastępcy dyrektora Instytutu Dziennikarstwa UW, dr. Łukasza Szurmińskiego. Konferencja miała przede wszystkim nakreślić problem dzisiejszych mediów, czyli tabloidyzację. Wiele się o tym mówi, ale poważnej dyskusji, czy to na łamach prasy, czy telewizji, jak dotąd nie przeprowadzono.

Debatę rozpoczął Michał Krzymowski dość przewrotnym stwierdzeniem, mówiąc, że nie wszystkie tabloidy są takie okropne, gdyż nieraz robią dobrą robotę. Jako przykład podał wszelkie prowokacje mające wykryć bezprawne, czy nieetyczne postępowanie polityków i innych osób publicznych. Z drugiej jednak strony kolorowa prasa popełnia poważny grzech promocji dziadostwa i słabości państwa, np. zestawiając na pierwszej stronie polityka zarabiającego 8 tys. zł, co i tak jest mało jak na funkcje publiczną, oraz „babcie z rentą 800 zł”. - Problem z tabloidyzacją jest poważny i najbardziej go widać w Internecie- zauważa dziennikarz „Wprostu". Dziennikarze są dzisiaj zakładnikami klikalności, tzn. każdy może sobie sprawdzić, co jest najczęściej czytane. Widząc takie statystyki, dziennikarz próbuje dostosować się do oczekiwań odbiorcy. - Łatwiej jest iść po wierzchu, niż poważnie potraktować temat - stwierdza Krzymowski.

dominuje dziś prymat pierwszeństwa informacji, bez rzetelnej weryfikacji w kilku źródłach
Nieco odmiennego zdania jest dr Łukasz Szurmiński. Według niego, media nas coraz bardziej rozleniwiają i przyzwyczajają do tego, że tekst jest coraz krótszy- 5 stron treści jest coraz większym wysiłkiem intelektualnym. Jednak największym problemem jest tabloidyzacja gazet opiniotwórczych. - 10-15 lat temu format poważnych gazet był inny niż dziś. Wtedy 90 proc. gazety to był tekst, a dziś jest coraz więcej obrazków i reklam - zauważa medioznawca. W poważnych tygodnikach pojawiają się ironizujące teksty postaci typu Kuba Wojewódzki, które jakkolwiek mi się podobają, to 10 lat temu pojawienie się tego typu artykułów było nie do pomyślenia - dodaje. Z jakim jeszcze problemem mamy do czynienia? Zdaniem dr. Szurmińskiego, dominuje dziś prymat pierwszeństwa informacji, bez rzetelnej weryfikacji w kilku źródłach. Liczy się to kto pierwszy poda newsa i umieści go na pasku, niż to, czy informacja jest rzeczywiście prawdziwa.

Michał Krzymowski zwrócił także uwagę na fakt, że w dzisiejsze media utkwiły w kryzysie. - Nie ma dziś rąk do pracy, a to powoduje, że jeden dziennikarz musi robić kilka rzeczy na raz. Tym samym efekt jego pracy jest gorszy niż mógłby być w odwrotnej sytuacji - twierdzi redaktor „Wprost”. Co więcej, wyraźnie widać, że nie ma dziś poważnego dziennikarstwa śledczego. Jedni z najlepszych tego typu dziennikarzy, czyli Michał Majewski i Paweł Reszka, mimo, że mieli dobrą pozycję w dawnym „Dzienniku", to dziś tułają się po redakcjach. Przyczyn w takim stanie rzeczy Krzymowski upatruje w wysokich kosztach utrzymania takich dziennikarzy oraz faktem, że za rzadko przynoszą oni newsy.

Czy jest odwrót od tabloidyzacji mediów? Zdaniem dr. Szurmińskiego proces ten jest nie do odwrócenia, a pozycja gazet będzie słabła na rzecz Internetu, gdzie jest łatwiejsza dystrybucja i mniejsze koszty. Paradoksalnie jednak jest to niezłe miejsce by promować dobre dziennikarstwo. Niemniej, zdaniem medioznawcy redakcje same muszą dojść do przekonania, że nie warto iść tym nurtem. Przykładem może stać się „Newsweek”, który powoli nastawia się na ten lepszy i poważniejszy kierunek rozwoju.


Komentarzy: 0
  • Dodaj komentarz
  • Tytuł
  • Treść
  • Pseudonim
  • Przepisz kod obrazka
  • Kod obrazka:
zobacz również
Czy w mediach rozrywka rozbiła misję?

Media przechodzą ostatnimi czasy głęboką metamorfozę. Zmienia się nośnik informacji, a jej „trzon” coraz bardziej zależy od preferencji odbiorcy. Dzieci rosną wraz z tabletami, czas...
[zamknij]W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".