Pomoc państwa dla gazet? Watykan walczy z Halloween, Stalin będzie miał kampanię PR - przegląd prasy
    Stalin12 · prasa zagraniczna40 · Kościół Katolicki68 · przyszłość prasy17
2009-11-02
EUobserver - „New pro-Russia campaign comes to EU capital”

Portal internetowy EUobserver - poświęcony tematyce Unii Europejskiej - doniósł o nowej kampanii Public Relations (PR), której zadaniem ma być usprawiedliwianie „mocarstwowych” ambicji Kremla i poprawianie wizerunku Józefa Stalina w Europie. Całą kampanię ma poprowadzić rządowa agencja pijarowa - Ria Novosti (współpracująca z międzynarodową agencją RJI Companies). Początkiem działań ma być seria konferencji poświęconych Arktyce, na których Rosja ma być przedstawiana jako kraj dbający o środowisko naturalne.


RJI zaprzecza jakoby umowa z Rosją dotyczyła kwestii „pisania historii na nowo” - czym byłoby wybielanie wujka Stalina. Powyższym doniesieniom zaprzeczyli również rosyjscy dyplomaci.

Niezależnie od prawdziwości tych doniesień, informacje o tym, że Kreml zatrudnia agencje PR-owe nie powinna być dla nikogo zaskoczeniem. EUobserver pisze, że Rosjanie czynią tak już od „późnego Jelcyna” a pierwszą agencją zatrudniona do takich działań była firma Nicolo M. (nazwana tak na cześć słynnego Niccolo Machiavellego). Podobne działania w ostatnim czasie podjęły również rządy Gruzji i Białorusi.

Today`s Zaman - „Turkish Republic enters 86th year amid political tension”

Dokładnie 86 lat temu została założona Republika Turcji. 29 października był dniem hucznie obchodzonym w Ankarze i innych miastach tego kraju (także dlatego, że przypadkowo jest to również dzień urodzin prezydenta kraju Abdullaha Güla).

Turcja rzeczywiście ma się z czego cieszyć, gdyż jest jednym z nielicznych demokratycznych krajów muzułmańskich. Mimo to Turcja nadal ma swoje poważne problemy, które sprawiają, że poziom demokracji nie jest tam zadowalający. Unia Europejska zwraca uwagę na wciąż dużą pozycję armii na tamtejszej scenie politycznej i narastające napięcia w stosunkach turecko – kurdyjskich.

Napięcia polityczne są rzeczywiście dość duże w Turcji, widać je było również na obchodach rocznicowych. Premier kraju - Recep Tayyip Erdoğan – podczas obchodów przywitał się tylko z prezydentem Gülem, pomijając lidera opozycji Deniza Baykala i szefa sztabu narodowego generała İlkera Başbuğa. Ten ostatni jest oskarżany o przygotowywanie planów kompromitacji rządzącej partii Sprawiedliwości i Rozwoju (Adalet ve Kalkınma Partisi), z której pochodzą Gül i Erdoğan.

Daily Telegraph - “Vatican condemns Hallowe'en as anti-Christian”

Brytyjski dziennik Daily Telegraph pisze o narastających od wielu lat obawach w łonie kościoła rzymskokatolickiego, przed rozpowszechnianiem się w Europie amerykańskiej tradycji świętowania Halloween. Tym razem komunikat poszedł od samej Stolicy Apostolskiej, która za pośrednictwem gazety L'Osservatore Romano w artykule zatytułowanym „Hallowe'en's Dangerous Messages” (Groźy przekaz święta Halloween) potępił to święto jako wyraz okultyzmu.

Halloween – zdaniem hierarchów – jest anty-chrześcijańskie. Telegraph pisze, że to nie pierwszy tak ostry głos potępienia Halloween przez kościół katolicki. Rok temu kontrolowana przesz biskupów gazeta Avvenire również wezwała do bojkotu święta, które ich zdaniem jest „niebezpieczną celebracją horroru i makabry”, która wspiera satanistyczne sekty.

Der Spiegel - „Should US Newspapers Get State Aid?”

Jeszcze nigdy nie było tak ciężkich czasów dla amerykańskich gazet, które w okresie ostatniego półrocza straciły średnio 10,6% czytelników. Z tego powodu pojawiły się głosy wzywające do państwowej interwencji na tym rynku, w celu ratowania „czwartej władzy”. Problem jest rzeczywiście bardzo duży, gdyż niektóre tytuły w ostatnim czasie musiały zmniejszyć swoje nakłady nawet o 25% (San Francisco Chronicle). Wśród 25 największych dzienników jedynie The Wall Street Journal notuje wzrost sprzedaży.

Niestety pozostali „wielcy” amerykańskiej prasy nie mają się czym chwalić. The New York Times względem zeszłego roku odnotował spadek nadkładów o 7,28 % a cała grupa (The New York Times Company) notuje kolejny kwartał ze stratą (35,6 mln dolarów). Spadki nakładów widoczne są również w USA Today (17,15 %), Los Angeles Times (11%) czy Washington Post (6%).
Komentarzy: 0
  • Dodaj komentarz
  • Tytuł
  • Treść
  • Pseudonim
  • Przepisz kod obrazka
  • Kod obrazka:
Raporty
zobacz również
„Jan Palikot”, czyli co zagraniczne media donoszą o polskich wyborach

Jeszcze w czasie trwania kampanii wyborczej "The Economist" oceniał ją jako nudną. Jeśli do tego dodamy wynik wyborów gwarantujący polityczne status quo, to łatwiej będzie można zrozumieć,...
[zamknij]W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".