Rewolucja Francuska po Polsku – zmiany w Teatrze Polskim
    Teatr Polski1 · Warszawa56 · historia teatru2
2010-06-29
Teatr Polski w Warszawie od wielu lat prosił się o zmiany wizerunkowe, repertuarowe i personalne. Oto nadszedł ten moment. Wszystko wskazuje na to, że od września będzie to znów znaczące miejsce na teatralnej mapie Warszawy. Nowy dyrektor - Andrzej Seweryn szykuje prawdziwą rewolucję.

Teatr Polski w Warszawie

Teatr Polski w Warszawie to istna kopalnia diamentów w teatralnej historii naszego kraju. Pierwszy teatr prywatny, założony przez Arnolda Szyfmana w 1913 roku, przez lata święcił triumfy i był uznawany za najbardziej interesującą scenę w Warszawie. To tu tworzyli tacy reżyserzy jak Leon Schiller, Edmund Wierciński, czy Aleksander Zelwerowicz. W czasie II wojny światowej aktorzy bronili swojego teatru, jak długo się dało, bo aż do 1941 roku, gdy Niemcy otworzyli w nim bojkotowany przez artystów Theater der Stadt. Mimo to, teatr przy ulicy Karasia zawsze był kojarzony z klasycznym repertuarem narodowym. Powojenne dyrekcje Szyfmana, Dąbrowskiego, Kreczmara, a potem Dejmka i Łapickiego, jedynie utwierdziły przywiązanie tej sceny do polskiego dramatu. W pewnym momencie stało się to jednak uciążliwie. Teatr Polsk stał się ostatnio miejscem niepopularnym wśród teatromanów. Grane latami spektakle takie jak „Zemsta”, „Balladyna”, czy „Sen nocy letniej” (wszystkie w reżyserii dyrektora teatru Jarosława Kiliana) mogły zainteresować jedynie masowo chodzące do Polskiego wycieczki szkolne i ucieszyć panie nauczycielki z pełnego szacunku i godnego traktowania lektur szkolnych na deskach sceny. Wiało nudą. Wyjątkiem był przygotowany przez rosyjskiego reżysera Wieniamina Filsztyńskiego spektakl „Wujaszek Wania”, czy otwarcie nowej Sceny Kameralnej w listopadzie ubiegłego roku.

Od pewnego czasu mówiono, że nowym dyrektorem już wkrótce zostanie Andrzej Seweryn. Aktor, który zasłynął przede wszystkim z wieloletniej współpracy z jednym z najbardziej znanych teatrów świata- francuskiej Comédie-Française, ma objąć stanowisko we wrześniu tego roku. Nie rezygnuje jednak z dalszych zobowiązań względem paryskiej sceny, co może budzić pewne zastrzeżenia. Funkcja „dojeżdżającego” dyrektora chyba się nigdy jeszcze nie sprawdziła, szczególnie jeśli dotyczy to innego kraju. Z drugiej strony, od kilkudziesięciu lat Seweryn obserwuje, na czym polega prowadzenie teatru o światowej sławie, co może przynieść olbrzymie zyski we wciąż biurokratycznej i archaicznej polityce teatralnej Polski. Złośliwi komentują, że aktor nie może się pogodzić z tym, iż była żona Krystyna Janda tak dobrze poradziła sobie z założeniem i prowadzeniem własnego teatru, toteż sam chce zająć się równie ambitnym oraz odpowiedzialnym zadaniem.

29 kwietnia dziennikarze zostali zaproszeni na konferencję prasową z udziałem przyszłego dyrektora. Andrzej Seweryn, niezwykle profesjonalnie przygotowany, długo i namiętnie opowiadał o planach i zmianach czekających teatr przy ulicy Karasia. Chyba żaden z dyrektorów polskich teatrów nie przedstawiał jeszcze programu repertuarowego z rocznym wyprzedzeniem, uwzględniając reżyserów, którzy zajmą się poszczególnymi spektaklami, a w niektórych przypadkach poznaliśmy także obsadę lub jej zarys. To nie koniec innowacji. Kolejne zdziwienie budzi ilość planowanych w nowym sezonie premier. Ich liczba wynosi 11 (średnio jedna premiera w miesiącu), a przygotowania do nich już się rozpoczęły.

Pierwszą z nich będzie „Końcówka. Szczęśliwe dni” Samuela Becketta w reżyserii Antoniego Libery z udziałem Andrzeja Seweryna, Ignacego Gogolewskiego oraz Jarosława Gajewskiego. W przygotowaniach jest już także „Cyd” Piotra Corneille’a, w którym wystąpi między innymi Grażyna Barszczewska, czy Jerzy Zelnik. Pozostałe planowane przedstawienia, to przede wszystkim klasyka: „Hekuba” Eurypidesa, „Mazepa” Słowackiego, „Ich czworo” Zapolskiej, „Ryszard III” Szekspira. Są także dramaty współczesne- „Pokolenie jeans” Chalezina, „Sny” Natalii Kolady.

Seweryn jako dyrektor zamierza współpracować z innymi teatrami w Polsce. Dość wyraźnie podkreśla znaczenie zbliżających się obchodów 100lecia sceny przy ulicy Karasia. W czasie konferencji mówił także o stworzeniu studium aktorskiego, czy rady konsultacyjnej mającej oceniać pracę teatru.

Każda rewolucja wymaga ofiar. Stąd w teatrze masowe zwolnienia, zmiana zespołu artystycznego i technicznego. Sposób, w jaki dokonuje tych zmian Marek Szyjko, pełniący w tej chwili obowiązki dyrektora budzi jednak zastrzeżenia. Prezes ZASP- Joanna Szczepkowska, udostępniła na łamach największego portalu teatralnego teatr.pl list Marii Nawrockiej dotyczący haniebnego sposobu zwalniania aktorów na przykład w przerwie spektaklu.

Nowa dyrekcja oraz reorganizacja takiej instytucji jak teatr- nie może się obyć bez zmian personalnych. Pozostają wątpliwości, czy nowe zamierzenia się powiodą, a przede wszystkim, czy Teatr Polski będzie stać na taką rewolucję. Tyle premier i innych wydarzeń artystycznych wymagać będzie olbrzymich środków finansowych, a przede wszystkim pełnej widowni na każdym spektaklu. W przeciwnym razie możemy mieć do czynienia z kontrrewolucją.

Seweryn jest doskonałym aktorem, świetnym mówcą. Czy w trakcie konferencji prasowej jedynie odgrywał swoją rolę? Jako zawodowiec, pasjonat teatru- staje przed bardzo odpowiedzialnym zadaniem. Ma doświadczenie, zna środowisko artystyczne w Polsce i za granicą. Może to stanowić wielki atut tej rewolucji. Prosił dziennikarzy o brak taryfy ulgowej. To życzenie z pewnością zostanie spełnione. Oby plany Seweryna również.


Komentarzy: 0
  • Dodaj komentarz
  • Tytuł
  • Treść
  • Pseudonim
  • Przepisz kod obrazka
  • Kod obrazka:
Raporty
zobacz również
Zaproszenie: 2. Festiwal Wybieram Wschód!

Partnerstwo Wschodnie to idea znacznie wykraczająca poza deklaracje polityków i umowy handlowe – to narzędzie integracji europejskiej, most łączący Wschód z Zachodem. Wiara w ten wymiar...
[zamknij]W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".